En mumsbit?

Nu återkommer vi till vad det egentligen var jag menade när jag sa att allting här är ätbart. Sedan tidigare har jag blivit tillsagt att här i Puebla så måste jag prova på en delikatess som de har här. Det är i princip gräshoppeliknande insekter preparerade med salsa, salt och lime. Låter inte särskilt frestande, eller hur? Men... man ska ju ta seden dit man kommer, så jag fann mig snällt i mitt öde. Skåda de små äcklen som jag frivilligt stoppade i munnen.



Mysiga right? Det konstiga var att när man väl hade smakat så var det plötsligt inte särskilt mycket konstigt med det. De smakade ungefär som grillad kyckling, som en knaprig grillad kycklingvinge, och jag provade flertalet innan jag kände att det fick vara någon hejd. Det är konstigt egentligen att vi anser insekter vara äckliga medan vi äter sådant som krabba, räka och liknande, för när man tänker efter så ser ju skaldjur ungefär ut som insekter..! Bara det att de lever i vatten. Vet inte om de där småkrypen är något som jag skulle sitta och knapra på en fredagskväll direkt, men det var förvånande nog inget fel på smaken. Gulliga var de dock inte.


Kommentarer
Postat av: mamma

Men fy 17!!! Jag skulle inte ha smakat om jag så fått flera tusen kronor, det kan jag lova! Fast med tanke på hur du knaprade grisknorrar och grisöron på Jamtli när du var liten så är jag inte förvånad! Hihi! Kram saknar dig!!

2011-04-16 @ 22:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0