På hemväg

Nu har det varit lite frånvaro för mig här igen, fy på mig. Min bästaste vän har lämnat mig och åkt med sin familj till deras hemstad för påskfirande, och jag valde att stanna här av bekvämlighetsskäl. Har sedan han åkte umgåtts med vännen som jag bor hos, vi har varit runt staden både lite hit och dit, vi har shoppat och varit på bio. Det var tänkt att vi skulle spendera våra sista lovdagar i underbart soliga strandstaden Mazatlan nu i slutet av denna vecka, det vill säga jag och min bästaste vän plus några andra, men det blir tyvärr ingenting av med det. Tyvärr så var det lite illa plannerat och flertalet drog sig ur nu i sista stund, men i ärlighetens namn så är det bäst för mig. Har ett litet online-seminarium på fredag morgon som jag måste delta i, och om jag hade åkt till Mazatlan så hade jag kanske eventuellt inte kunnat hitta internetanslutning eller tid till att sätta mig ner framför datorn. Istället kommer jag återvända hem till Obregon ikväll så att jag är framme i god tid innan fredag morgon. Åker ikväll vid midnatt, imorgon på morgonen så byter jag buss och bör vara framme i Obre någon gång på eftermiddagen imorgon. Det blir första gången jag gör den resan själv då min bästaste vän fortfarande befinner sig med sin familj, men det ska nog inte vara några problem. Bussarna här är sjukligt bekväma kan jag lova, riktig lyx, och det är nästan så att man aldrig vill stiga av. Bussarna i Sverige eller USA (de jag är bekant med) kan inte mäta sig med bussarna här, då standarden här borta förvånansvärt nog är flertalet gånger högre.

Ikväll åker jag alltså. Har spenderat morgonen med att göra en inlämningsuppgift för min filosofikurs i Livets Mening, det gick snabbt och enkelt så nu har jag det ur världen. Jag måste nog erkänna att jag inte alls tar den kursen på samma allvar som jag tar kursen i Kreativt Skrivande, och om det är någonting som jag lärt mig inför nästa termin så är det att välja endast kurser som verkligen intresserar mig. Det är annars en riktigt spännande känsla att känna att man pluggar och känna att man sakta men säkert tjänar på sig högskolepoäng. Jag hade det trevligt när jag började plugga i Malmö men det som förstörde upplevelsen för mig var att jag kände mig så låst vid en och samma plats, jag kände mig uppbunden i och med att jag påbörjat ett treårigt program, och jag började tänka att det där med plugg kanske inte var för mig. Nu när jag har testat på distanskurser så har jag insett att det kanske är för mig trots allt, det där med att plugga, för nu när jag kan vara precis var som helst i världen medan jag pluggar så känner jag mig superbekväm. Nästa termin kommer dock att bli tuffare, då jag sökt in till 45 hp istället för 30 som jag haft den här terminen, och jag har en känsla av att även kurserna i sig kommer att vara tuffare. Det är dock vad som måste göras då jag plannerar att bygga ihop min egen examen med hjälp av fristående kurser, och det är lika bra att lägga in en högre växel redan här i nuläget. Vi får allt se hur det går med det.



Jag har tagit studielån och lever på det, och visst bekymrar det mig ibland att jag drar på mig lån som förr eller senare kommer behöva betalas tillbaka. Dock hade jag varit tvungen att ta samma lån om jag fortsatt plugga hemma i Malmö, och jag måste säga att jag betydligt hellre sitter här i Mexico och pluggar än vad jag sitter i Sverige och gör samma sak. Hellre spenderar jag mina lånade pengar på detta. Ett annat plus är ju att jag lever så otroligt mycket billigare här än vad jag någonsin hade kunnat göra i Sverige. Det är i ärlighetens namn ganska så ordentligt lyxigt, och jag förundras över det varje dag. Jag har det superbra här. :)


Kommentarer
Postat av: mamma

Hoppas resan går bra! Jag och Mio ska också ut och resa i morgon. Torvalla-Järpen :-D! Jaja, lite fjuttigt kanske då om man jämför:-)! Saknar dig massor!! Tusen kramar!

2011-04-27 @ 19:53:15
Postat av: Jessica

Att du valde att kunna plugga på din favoritplats i världen istället för i Malmö för ungefär samma summa (kanske lite mindre till och med) make'ar ju hur mycket sense som helst enligt mig! Ett grymt bra beslut med andra ord! Saknar dig dock!

2011-04-27 @ 20:47:48
URL: http://xomarcheline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0