Om Osäkerheten

Jag har tagit mig ytterligare en etapp på resan! Just nu befinner jag mig i Durango, bussresan gick bra och vi blev endast stoppade ett par gånger. En gång av polisen så att de kunde söka igenom bussen och kolla ID-handlingar på de resande, och en gång så att chaffören kunde få sig en liten rast. Det är rutin att polis och militär stoppar bussarna här i Mexico, ibland söker de igenom bagaget, ibland gör de en grundlig undersökning av bussen (jag har varit med om att de nästan plockat bussen i bitar), ibland går de bara igenom och ibland kollar de ID-handlingar som de gjorde igår. Det är alltså att rekommendera att som utlänning ha passet till hands då man reser med buss i Mexico, då de ofta vill dubbelkolla att man inte befinner sig här illegalt. För mig var det inga problem då jag hade passet i väskan och polisen i fråga var trevlig och hurtig (och pratade engelska trots att jag med lätthet hade förstått honom även på spanska). Anledningen till att polis och militär gör detta är av säkerhetsskäl, då det ju tyvärr är mycket osäkerhet här. De söker efter knark och vapen mestadels skulle jag gissa, men jag vet inte helt säkert. Det är ett annat liv än i Sverige.

Visst tänker jag på det här med osäkerheten när jag är här, för även om jag bor i en väldigt lugn stad så är ju tyvärr inte hela landet detsamma. Osäkerheten har ökat bland annat här där jag befinner mig just nu, och det gör mig på allvar ledsen. Det är en sådan fantastisk stad, ett sådant fantastiskt land och med en sådan fantastisk kultur att de förtjänar så mycket bättre. Det finns även otroligt många fördomar mot Mexico just på grund av det man läser i tidningarna och det som sprids på nyheterna världen över, och visst är det sant det som skrivs (tyvärr), men här finns så otroligt mycket mer som man ofta inte hör ett ord om. Det positiva drunknar i allt det negativa, trots att det enligt mig är helt tvärt om när man är här. Det positiva överväger otroligt mycket. Det går inte att gå runt och vara rädd och orolig, för då missar man allt. Mitt hjärta har bosatt sig här i Mexico, och även den dag då jag åker härifrån så kommer det nog att bo kvar här. Det spelar liten roll för mig det krig som pågår, för visst är det nära på ett krig, även om mycket av det pågår i det dolda. Mexico förtjänar mycket bättre.

Som sagt så bor jag i en väldigt lugn stad där än så länge ingenting händer, och jag tror och hoppas att det kommer förbli så. Tyvärr gäller ju inte detta hela Mexico, och det är ovant för mig som svensk att se nyhetsrapportagen på TV om kroppar som hittas, byggnader som sprängs och random skjutattentat. Väldigt tråkigt är det. Ni där hemma har dock ingen anledning att oroa er, för jag är i trygghet och jag är alltid försiktig. Jag skulle heller inte avråda någon ifrån att åka till Mexico, för än en gång vill jag påpeka att det är ett sånt fantastiskt land att jag inte ens finner ord för att beskriva det. Kom hit och se själva tycker jag. :) Underbart.


Kommentarer
Postat av: mamma

Nej jag håller nog med dig fast det inte finns något i denna världen som jag är så rädd om som er barn. Jag tror ju på att saker och ting händer av en anledning och då spelar det ingen större roll om man är i Mexico eller hemma på köksgolvet. Men hoppas ändå att du snart är tillbaka "hemma" i lugna Obregon! Kram!

2011-04-20 @ 21:50:53
Postat av: Jessica

Håller med mamma.... jag säger såhär, även om man är försiktig kan man få en fågelbajs i pannan.. -.- Så åk tillbaka till Obregon snälla du (vad fick dig att ändra dig och åka till Durango istället?)! kramis <3

2011-04-21 @ 09:18:25
URL: http://xomarcheline.blogg.se/
Postat av: Jessica

MEN jag säger såhär* skulle det stå..

2011-04-21 @ 09:19:26
URL: http://xomarcheline.blogg.se/
Postat av: Jannike

Fast du Jessica det var ju hela tiden tänkt så att jag skulle åka till Durango, eftersom att man måste passera för att ta sig vidare norrut. Hade dock tänkt åka vidare direkt, men efter 16 timmar i buss så kändes det som en bra idé att ta ett litet uppehåll innan färden fortsätter.

2011-04-21 @ 21:03:19
URL: http://conejoblanco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0